EVOA webloketten

 

Webloket indienen kennisgevingsdossiers (EVOA loket)

Sinds 4 maart 2019 is er een nieuw loket beschikbaar met nieuwe functionaliteiten. Gelieve vanaf 4 maart 2019 uw kennisgevingsdossiers op te maken en in te dienen in het nieuwe loket. Er is een nieuwe manier van aanmelden. Aanmelden gebeurt via het gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid. Om op tijd uw dossiers in te dienen maakt u best op voorhand de gebruikers binnen uw bedrijf aan.

Sinds 4 maart zijn een aantal functionaliteiten uitgeschakeld in het oude kennisgevingloket . U kan er voortaan alleen nog reeds aangemaakte dossiers indienen. De dossiers die nog in dit kennisgevingloket aangemaakt zijn, moet u dus zo snel mogelijk indienen; ten laatste in de tweede week van maart 2019.

Webloket Transportmeldingen (OVAM Web Portal)

Bedrijven die afval over de grens vervoeren, moeten dat op voorhand melden in het kader van de EVOA-kennisgeving (Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen).  Bedrijven die met de OVAM een gebruiksovereenkomst sluiten, krijgen een unieke login en paswoord. Ze kiezen tussen twee gebruikswijzen:

  1. De gegevens worden enkel doorgestuurd naar de OVAM-databank. Bedrijven die voor deze mogelijkheid kiezen, kunnen het transportdocument afdrukken en gebruiken als begeleidend document tijdens het vervoer. Ze moeten het dan wel nog zelf verzenden naar de andere bevoegde autoriteiten en betrokken actoren.
  2. De OVAM faxt het transportdocument naar de andere bevoegde autoriteiten en betrokken actoren. Bedrijven die voor deze mogelijkheid kiezen, kunnen de ontvangststatus van de verzonden faxen volgen via het OWP.

Het OWP biedt duidelijke voordelen voor de gebruikers en voor de OVAM:

- beperkte foutenlast dankzij automatische validatie van de informatie;

- mogelijkheid om vergelijkbare transporten in één keer aan te melden;

- mogelijkheid om documenten te printen en als begeleidend transportdocument te gebruiken;

- mogelijkheid om de ontvangststatus van kennisgevingen op te volgen;

- geen slecht leesbare faxen en dito verduidelijkingsvragen van diverse overheden;

- mogelijkheid om faxen te laten versturen, waardoor gebruikers besparen op faxkosten.

OVAM Web Portal

Contact

Frank Raymaekers
ICT
015 284 282

evoa-loket@ovam.be