Nieuw: vraag uw bodemattest aan via de woningpas

  • 15 mei 2020

Bij de verkoop van een grond moet de verkoper een bodemattest aanvragen. Dat maakt van de overdracht van een grond of pand een cruciaal moment in de bescherming van onze bodem en ons leefmilieu. Tegelijkertijd informeert en beschermt het attest de koper. Het bodemattest bevat immers alle relevante gegevens die de OVAM over de grond heeft. 

Digitaal beschikbaar

Tot nu toe kon u een bodemattest aanvragen via uw notaris of erkende bodemsaneringsdeskundige of via de website van de OVAM. Nu kan dat ook via de woningpas, het digitale paspoort dat alle informatie over de woningen in Vlaanderen samenbrengt. Ook de betaling gebeurt eenvoudig op dit digitaal platform.
Het bodemattest is beschikbaar als pdf-document en u kunt het op elk moment downloaden. U vindt in de woningpas ook een overzicht van alle bodemattesten die u via deze weg hebt aangevraagd. 

Administratieve vereenvoudiging 

Met deze nieuwe toepassing zet de woningpas weer een stap richting administratieve vereenvoudiging. De woningpas werd eind 2018 gelanceerd en werd sindsdien uitgebreid met extra functies. Naast het bodemattest bevat de woningpas een aantal vergunningen, keuringen en andere attesten, zoals het energieprestatiecertificaat. Zo ondersteunt de woningpas elke burger die zijn woning wil (ver)bouwen of (ver)kopen. Burgers kunnen hun woningpas ook delen. Geïnteresseerde kopers, huurders, uw architect of energiedeskundige, makelaar of notaris, ... kunnen zo alle nuttige informatie in uw woningpas bekijken gedurende een periode die u kiest.

Meer info

Ontdek uw woningpas of maak kennis met de mogelijkheden van de woningpas via: https://youtu.be/gv5a_sbIiVE